Norrsken Driftstatus

2017-04-26
Fiberbrott sträckan Bromma (Telecity) – Norrtälje

Tisdag kväll
Grävmaskin skadar en stor mängd fiberpar samt ytterhöljet i den fiber som går mot Norrtälje, Norrsken ännu inte drabbade.

Onsdag 00.10
Telenor gräver fram kabeln för att reparera skadade fiberpar vilket samtidigt påverkar Norrskens fiberpar.

Onsdag 04.15
Telenor har grävt fram brunnarna för att anlägga ny kabel.

Onsdag 06.00
Ny kabel på plats.

Onsdag 07.45
Förberedelser för skarvning av ny kabel.

Onsdag 09.01
Telenor har backat arbetet och är tvungna att sätta ut en helt ny skarvbrunn innan skarvning kan påbörjas. Brunnen på väg ut och grävare på plats. Beräknad till för arbetet med ny brunn ca 3 timmar.

Onsdag 10:30
Senaste nytt från Telenor. De har skarvbrunnen på site, de väntar enbart på att grävningen skall bli klar. De har en estimerad starttid på skarvningen till 13:00. De kommer att ha en ny avstämning med tekniker på plats 12:00, efter detta kommer en mer konkret tidsplan.

Onsdag 14.08
Svetsning av fiber påbörjad. Preliminär klartid 16.00

Onsdag 16.18
Telenor meddelar att det uppstått komplikationer i samband med lagningen. Ny preliminär tid när arbetet skall vara klart är kl. 18.30.

Onsdag 17.53
Enligt information ifrån Telenor har ytterligare problem uppstått. I och med detta så har man behövt flytta fram den preliminära klartiden till 20:00.

Onsdag 20.40
Skadan är delvis åtgärdad och Norrskens switchnät samt vissa våglängder fungerar nu.
Nytt estimat från Telenor är att samtliga fiberpar skall vara åtgärdade kring midnatt.

Onsdag 21.35
Fiberkablarna är nu lagade och samtliga förbindelser skall fungera!